W Płocku nad Wisłą znajduje się Most Solidarności. Jest to most wantowy, który jest elementem trasy księdza Jerzego Popiełuszki. Most ten otwarto w 2007 roku. Most ten wraz z trasą został włączony w sieć dróg krajowych o numerach 60 i 62 w 2010 roku. Co więcej, trasa ta wchodzi w skład obwodnicy miasta. Główne przęsło mostu jest najdłuższym znajdującym się w całej Polsce. Jego długość wynosi 375 metrów. Jest to największy most wantowy znajdujący się w Polsce. Odciągi mostu znajdują się w osi podłużnej mostu, dzięki czemu most wydaje się być lekkim obiektem. Stalowe pylony z kolei oparte są o skrzynię pomostu. Most posiada spawane połączenia oraz szereg rozwiązań, które dają wiele lepszych walorów eksploatacyjnych, jak i sama budowa była łatwiejsza oraz tańsza. Podczas budowy mostu użyto tutaj systemu Fryssinet HD2000. System ten polega on osobnym montażu oraz naciągu każdego ze splotów, które posiadają zabezpieczenie przed rdzewieniem. Most posiada 56 cięgien, które rozmieszczone są parami w równych odległościach. Pod pylonami zastosowano specjalne łożyska soczewkowe, których nośność wynosi 110 mega Newtonów. Całokształt projektu oraz budowy posiada szereg nowatorskich rozwiązań konstrukcyjnych. Na cały obiekt składa się most prawobrzeżny oraz lewobrzeżny. Most lewobrzeżny posiada dwie jezdnie, z których każda posiada po dwa pasy ruchu. Znajduje się tutaj również ścieżka rowerowa oraz chodnik dla pieszych. Jezdnia posiada również pobocze. W środkowej części usytuowany jest pas rozdziału ruchu, w którym znajdują się dwa obeliskowe i pojedyncze pylony.
Geotechnika i geoinżynieria
Geotechnika i geoinżynieria stanowią dziedziny powiązane z inżynierią lądową. Geotechnika wiąże się z zagadnieniami takimi, jak woda gruntowa, czy mechanika gruntów. Posiada szeroką wiedzę związaną z budownictwem. Głównie dotyczy właściwości gruntu. Wiedza geotechniczna ułatwia wybór składników materiałowych dotyczących konstrukcji, jakie mają znaleźć się w obiekcie. Geotechnika jest dziedziną niezbędną zarówno do projektowania, jak i wykonywania budynków ziemnych oraz podziemnych. Służy również do wykonywania i projektów fundamentów budynków, jak i nawierzchni drogowych. W swoim całokształcie wykorzystuje wiele nauk, takich jak geologia, gruntoznawstwo, czy fundamentowanie. Jest to istotne również w przypadku terenów, które znajdują się w aktywnej strefie sejsmicznej. Geotechnikę dzieli się na trzy zasadnicze etapy: badania wstępne, badania wykonywane w trakcie trwania budowy oraz kontrola zachowania się warstw skalnych, jak i kontrola badań podczas użytkowania powstałej budowli. Z kolei geoinżynieria to taka dziedzina techniki, której zadaniem jest ulepszenie skał oraz gruntów. Na całokształt składa się wiele nauk z zakresu między innymi...
Budownictwo wodne
Jest to dział inżynierii budownictwa, który zajmuje się zasobami naturalnymi wody. Aspektem tego typu budownictwa jest zasadniczo zarządzenie ilością oraz jakością wody znajdującej się w zbiornikach podziemnych, jak i naziemnych. W celu manipulacji wodą tworzy się sieci wodociągowe oraz inne budowle związane z akwenami wodnymi, jak mosty, kanały, wały przeciwpowodziowe, czy zapory. Projektując budowle wodne należy uwzględnić szereg zasad płynących z hydrostatyki, dynamiki płynów, czy hydrauliki. W skład budownictwa wodnego, które zajmuje się wznoszeniem wodnych budowli, wchodzi również hydrologia. Wzdłuż rzek buduje się między innymi groble, czy wały przeciwpowodziowe. Grobla stanowi wał ziemny, który chroni tereny przyległe przed wylaniem rzeki, ale głównie utrzymuje wodę w utworzonym sztucznym zbiorniku. Wzdłuż rzeki wznosi się wały przeciwpowodziowe. Są to usypiska o trapezowym przekroju poprzecznym. Wały przeciwpowodziowe wznosi się niedaleko koryta rzecznego i otaczają one tereny zalewowe rzeki. Wały przeciwpowodziowe posiadają różne konstrukcje. Zależne jest to od dostępnych materiałów, jak i samych warunków...
Budowle wodne
Jedną z dobrze nam znanych budowli wodnych jest wał przeciwpowodziowy. Jest to sztucznie usypana skarpa z nieprzepuszczalnym rdzeniem konstrukcji, która zapobiega rozlewaniu się wody na pobliskie tereny. Zagrożeniem dla wałów przeciwpowodziowych są zwierzęta, które kopią w nich nory. Tego typu naturalne działania mogą naruszyć konstrukcję wału. Rozstaw pomiędzy wałami zależy od przepływu wody. Niegdyś na wałach stawiano również strażnice wałowe. Inną budowlą jest jaz. Jest to budowla hydrotechniczna, którą stawia się w poprzek rzeki bądź kanału. Jego zadaniem jest piętrzenie wody, co skutkować ma utrzymaniem stałego poziomu wód. Stały poziom wody jest niezbędny dla celów żeglownych oraz jako środek przeciwdziałania powodziom. Jazy to także budowle, które stosuje się w celu zaopatrzenia w wodę oraz dla celów energetycznych. Poniżej jazów buduje się również śluzy oraz przepławki dla ryb. Przepławka jest budowlą rzeczną stosowaną przy jazach oraz zaporach wodnych, która ma umożliwiać rybom wędrówkę wzdłuż rzeki, na przykład podczas tarła. Są to...
Śluzy wodne
Śluza wodna jest budowlą hydrotechniczną, która powstaje z reguły na rzekach bądź kanałach żeglownych. Spotkać je również można między jeziorami. Ich istnienie wiąże się głównie z umożliwieniem żeglugi. Służą do wyrównania poziomu wód, aby różne jednostki pływające mogły pokonać kolejne odcinki wodne. Ogólnie jest to fragment kanału, który przegrodzony jest komorą wodną. Istnieją pięć typów śluz. Są to: śluzy jednokomorowe pojedyncze, śluzy podwójne, śluzy zwrotnicze, śluzy workowate oraz śluzy bliźniacze. Śluzy jednokomorowe pojedyncze przeznaczone są dla jednej jednostki pływającej. Śluzy podwójne, czyli dwustronne są przeznaczone dla dwóch statków. Z kolei śluzy bliźniacze to dwie identyczne śluzy znajdujące się równolegle do siebie. Śluzy workowate mają zastosowanie w przypadku połączenie dwóch dróg wodnych pod ostrym kątem. Pozwalają one na opuszczenie śluzy na wstecznym biegu. Śluzy zwrotnicze natomiast występują w miejscach, gdzie łączy się więcej niż dwie drogi wodne. Komorę śluzową zamykają wrota jednoskrzydłowe lub dwuskrzydłowe. Są one ruchome. Czasem zdarzają się wrota...